Første ordentlige tur alene!

Endelig er det sommerferie! Det er strålende sol og vi har blitt superflinke turgåere. Vi kan å sette opp telt selv, lage mat ute, pakke ned soveposen selv og bruke kart og kompass. Før i vinter gikk alle fem en tur igjennom Hestådalen, det syntes jeg var så fint at jeg bestemte meg for å ta med Selma på det samme.

På tirsdag kom Selma og Sven med togetfra Trondheim. Når vi kom tilbake fra Vinstra lekte vi med frisbee og så på rumpetrollene. Selma og Sven lærte seg også ett par triks på grønlands-dissa. Den første natta sov vi jentene i hengekøye, mens guttene sov i lavvo.

Neste dag måtte vi tidlig opp for å pakke ferdig sekker og spise frokost. Før vi kunne dra måtte vi øve mere på primus. Vi startet vår ekspedisjon på Ruten fjellstue som ligger vegg i vegg med Dalseter. Etter en liten stund kom vi opp på øvre Dalseter der møtte vi et tog av hester. Det var godt og varmt hele dagen så shorts og t-skjorte.

Turen startet inni skogen, der var det mye insekter. Når vi kom lengre opp på fjellet ble det mye bedre og vi kunne sette oss ned å spise lunsj. Da ble det også mye dårligere sti. Det endte med at vi rotet oss bort fra stien. Etter hvert fant vi en ny sti som vi bestemte oss for å følge. Den førte oss dessverre opp i feil skar. Vi følte stien videre ned i dalen der Frøy kjente seg igjen. Vi visste at vi var på rett spor igjen og gikk for å finne en teltplass. På vei dit smakte vi litt på en saltstein, den smakte veldig salt.

Tilslutt fant vi en super teltplass rett attmed elva. Vi tok en titt på klokka og fant ut at vi hadde minst 6 timer til å gjøre ingenting. Når vi var ferdige med å sette opp teltet, gikk vi opp på en liten fjelltopp like i nærheten. Der fant vi noen fine fjellvegger å klatre i. Nede ved teltet igjen fant vi ut at vi hadde naboer, nemlig en stor flokk med sauer. Vi pyntet vi opp med ett par inkuhitier og en stor varde. Til middag kokte vi opp vann fra bekken som vi brukte i real turmaten vi hadde med. Når kvelden kom øvde vi litt på flikk flakk, Selma klarte det! Etter mye skravling i teltet sovnet vi.

Neste morgen spiste vi «Børge spesial» til frokost, før vi pakket sammen teltet og dro. Vi gikk opp gjennom skaret som vi kom ned i går. Så fulgte vi en sti opp til venstre som førte til toppen av Ruten. Der var det litt vind men vi fant en fin og lun fjellhylle der vi spiste litt Oreokjeks. Det var tungt å gå i nedoverbakke med så tung sekk på ryggen. Ved en liten haug spiste vi lunsjen vår. Til dessert spiste vi Oreokjeks med Nugatti på det var supergodt. Etter hvert kom vi syngende ned i skogen. På Dalseter lekte vi litt med geitene før vi ble hentet av de andre.

Vi kjørte til Espedalsvatnet der vi badet. Det var litt kaldt, men det var superdeilig. Når vi kom hjem lekte vi i froskedammen og på grønnlands-dissa. Til middag grillet vi sommerkoteletter. Til dessert spiste vi is. På ekspedisjon sover man ikke mye inne så i natt sov alle barna ute i lavvo, unntatt Liv som hadde klart å rulle seg under teltduken og ut i regnværet i løpet av natta. I dag var det fortsatt regn så langtur skulle det ikke bli. Vi dro til Helvete for å se på jettegrytene.

Da var første ordentlige tur alene gjennomført, og det blir sikkert flere.