Vintertur til «Helvete»

På torsdags morgen kjørte vi opp til Finnbøle. Det er en parkeringsplass med mange muligheter. Der var det avgang klokka 11. Det var mye vind og ikke spor, så første del av turen var hard. Jeg hadde kursen, det vil si jeg gikk med kart og kompass, frem til lunsj. Den spiste vi i solveggen på en hytte ved Øyangen.

Pausene var vi rause med, vi hadde pause etter 50 min. i 10 min., men det kunne fort bli 25 min. og 3 kjeks…

Etter en lang dag og litt roting med kartet på slutten (det var da pappa skulle ta over og lede oss i riktig retning), var det fint å høre at her skulle vi sette opp teltet. Når vi var ferdige med oppsetting av telt, spiste vi reinsdyrgryte. Vi hadde stekt opp kjøttet hjemme, så det ble enklere å lage. Men det tok fremdeles litt tid siden vi skulle smelte vann og koke både ris og kjøtt på primus. Dagens triks er å putte en flaske varmt vann i soveposen for å holde vannet og deg selv varme.

Dag 2 startet vi med frokostblandingen vi også hadde laget på forhånd. Klokka 10 var vi klare til å dra. Dagens etappe var oppover og ble surere da vi fant ut at pappa hadde siktet mot feil fjell. Til lunsj grov jeg benk og vi spiste real turmat. Da var det greit med en liten blund mens de andre spiste ferdig.

Oppe på fjellet var det mye vind og karameller. Vi så også en stor reinsflokk på sikkert 300 dyr.

Når vi kom frem til Storkvelvbu var det allerede noen andre der så hytta var god og varm. Inne på hytta la vi kabal og spilte bondesjakk. Til middag spiste vi pasta og pizzafyll (vil ikke anbefales…).

Storkvelvbu er en selvbetjent DNT-hytte, det vil si at man må ordne alt selv. Lage mat, smelte snø til vann, tenne opp i ovnen og gå på utedo. Vi har DNT-nøkkel så vi kan låse oss inn i alle de selvbetjente hyttene i hele Norge. På hyttene har de egne matlager hvor man kan forsyne seg med mat på boks og så betale for det etterpå.

Dag 3 startet vi med en lang nedoverbakke (2 km). Dagens etappe var lang, men vi gikk overraskende fort. Vi spiste lunsj ved foten av Leppskaret. På toppen av Leppskaret var det veldig god utsikt. På vei ned var det så bratt at det var skredfare, da måtte vi være forsiktige. Etter det bratte partiet kom vi ned i nykjørte løyper, det var fantastisk.

Vel fremme i «Helvete» besøkte vi Nord-Europas største jettegryter med det samme (det er store utgravninger fra før siste istid, nå er elva borte). Både pappa, Ask, Bulk (pulkens navn, forkortelse for Baggasje-Pulk) og jeg er storfornøyde. Det kommer absolutt til å bli flere flerdagersturer.