Ruten rundt

Nå må vi ut på langtur igjen, før all snøen forsvinner. Finn frem kartet! DNT tur, nei – telt! Ruten rundt blir det. Pakk sekkene i en fei, inn i bilen, kjør til Dalseter, pakk pulkene og gåååå!

Da var vi igang oppover lia forbi ‹Storsteinen› Vi har enda ikke møtt motgang. Vi kjører på, varmt i dette været, kom igjen! Oi, der borte,– ikke noe snø! Oops. Ja, da må vi vel bære da. He he, litt ivrige kanskje men, ut på tur stort sett aldri sur.

Når vi kom over til snøen igjen begynte de virkelig tunge oppoverbakkene. De var uendelige lange og veldig bratte. Men med kjeks og vårt fantastiske bjørnebrød kommer vi til toppen av skaret (ca. 1400 moh).

Der får vi ihvertfall fine nedoverbakker for alt slitet. «Ohhh, dette er fantastisk» – pappa. Etter mange fine nedoverbakker og en liten pulk-krise, hvor pappa klarte å kjøre over Liv med pulken, kom vi dessverre ned på flata igjen. Da hadde vi gått 8 km så da kunne vi telte.

Ask og jeg har ansvar for eget telt så når vi har klart å plassere alle pluggene kan vi flytte inn i vår lille bolig. Men før vi skal sove må vi spise lørdagstaco og snop. Turtaco funker fint det, spesielt når du har gått langt og kan sitte og se på solnedgangen. Etter taco’n blir det Harry Potter i teltet. Vi spiser litt for mye sjokolade og ligger for å lese kanskje litt lengre enn planlagt, men sånn er det på tur, man skal kose seg!

Dagen etter spiser vi frokost og leser enda mere, men det er ikke noe stress. Vi har omtrent bare nedover igjen.

Så etter mange fine bakker og strålende sol kommer vi til Bingsbu. Da måtte vi bare spise ute i den stekende sola. Så barbente og uten jakke kunne vi sitte i sola og spise matpakke. Herfra var det absolutt bare nedover så det blir lett-gåtte 5 km ned til bilen igjen. Vel fremme på parkeringa kan alle fortelle om en super tur og si at de har vært på flerdagers med telt!