Flere fine skiturer den siste uka

Nå har vi nådd toppen av Gråhø (1158 moh), en topp med oppkjørte løyper nesten helt fram. Fredag morgen etter frokost gikk vi i -15° og 40cm høy snø fra hytta. Etter en liten times tid var vi kommet til Kutjønna (ett kryss ved foten av fjellet). Så begynte vi å gå mot selveste toppen.

Fineste kantina i hele verden, – litt kaldt da…

På vei oppover til Gråhø, kom vi over mye spennende, blant annet bæsj (hare og rype).

Jeg har laget dyrebæsj-herbarium.

På toppen var det god utsikt og ganske kaldt, vi ble så kalde at vi måtte varme tærne våre på hverandres mager. Det var også godt med matpakke når vi hadde gått såpass langt. Etter rasten suste vi nedover mot hytta igjen. Etter en fin tur var det gått å komme inn i varmen, føre opp enda en mil på distanse-kortet og få seg litt hvile for neste dags tur.

Denne turen gikk til Bingsbu,en liten oppvarmet hytte inne i fjellet. Mamma og jeg kjørte til Dalseter høyfjellshotel. Parkerte, spente på oss skia og gikk. Løypene førte slakt oppover ett godt stykke innover i fjellet. Når vi begynner å nærme oss hytta, gikk det plutselig bratt nesten rett opp. Inne i hytta var det opptent vedovn, hyttebok og kart over området (hele turen gikk vi nesten rett bak brøytebilen). På vei nedover igjen råkjørte vi sånn i sporene at det tok oss under halve tiden å kjøre ned.

Etter to dager med supert vær og fine turer er vi storfornøyde. Liv har nådd gull på distanse-kortet (hun har gått 50 km på tre uker!). Søndag kveld dro guttene til Vinstra for og hente farmor på togstasjonen. Vi koser oss med ribbe og tårnkake til dessert.

Mandagsfrokosten går med til planlegging av tur, vi ender opp med en runde: Holslåsetrin-Skardfjellet-iglooplassen for grilling av pølser. Denne turen blir vindfull og tung men humøret stiger når farmor finner frem dropsesken (-: På iglooplassen feirer vi farfars bursdag med pølsegrilling og varm saft. Hjemme igjen lager vi flaskebane med hodelykt når kvelden kommer.

Tirsdag morgen får vi høre at mamma har nådd målet sitt: springe ned og opp til hovedveien på under en halvtime. Hun greide det på 29,59… Dagens tur går til Kutjønn-krysset og Murudalssetrin. Det tok oss en time til Kutjønna og en liten halvtime nedover til setra. Der spiste vi matpakke og demonstrerte hvordan en ku oppførte seg mot bonden.

Vi gikk hjem igjen, og bare etter en liten stund fant pappa på at han skulle sykle gjennom skiløypa og ned til butikken for å handle sammen med Ask. Vi jentene inntok kvelden med lego-bygging og soving på sofaen.